Sökresultat:
112 Uppsatser om Grundläggande aritmetik - Sida 1 av 8
Den Europeiska Arresteringsordern: I ljuset av till?tliga avsteg fr?n principen om ?msesidigt f?rtroende ?
Rambeslutet om en europeisk arresteringsorder var ett av de f?rsta r?ttsliga EU-instrumenten p? det straffr?ttsliga omr?det som bygger p? principen om ?msesidigt erk?nnande, vilken bygger p? principen om ?msesidigt f?rtroende mellan medlemsstaterna. Principerna syftar till att uppr?tth?lla fri r?rlighet av domar och beslut och motiveras av behovet av effektivitet i samarbetet. Rambeslutet antogs ?r 2002 i syfte att utg?ra ett f?renklat system f?r ?verl?mnande av efters?kta personer mellan medlemsstater.
Nyanl?nda ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspr?k ? en unders?kning i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska
I uppsatsen unders?ks vad som k?nnetecknar texter skrivna av nyanl?nda ungdomar inom spr?kintroduktion i relation till bed?mningsst?det Bygga svenska (BS). Utg?ngspunkten f?r analysen ?r elevernas skrivande i tv? genrer: ?tergivande och argumenterande. I dessa unders?ks grundl?ggande grammatisk spr?kbeh?rskning, utifr?n processbarhetsteorin, samt graden av skriftspr?klighet utifr?n f?rekomst av utbyggda nominalfraser och grammatiska metaforer (GM).
FrÄn Aritmetik Till Algebra : En studie av svenska gymnasieungdomars kunskaper i grÀnslandet mellan aritmetik och algebra.
Syftet med studie Àr att synliggöra de problem elever kan stöta pÄ i övergÄngen mellan aritmetik och algebra. Detta gjordes dels genom att studera tidigare forskning pÄ omrÄdet samt genom intervjuer av svenska gymnasieungdomar för att undersöka hur den utlÀndska forskningen förhÄller sig till vÄra svenska ungdomars kunskaper inom samma omrÄde. Resultatet av intervjustudien Àr tvetydig dÄ man bÄde kan skönja ett mönster av att eleverna ser en koppling mellan aritmetik och algebra men att de samtidigt uppvisar stor osÀkerhet dÄ de inte Àr helt sÀkra pÄ om samma rÀkneregler gÀller i bÄda fallen. Elevernas kunskaper inom aritmetik Àr bristfÀlliga och det ger följdeffekter pÄ deras kunskaper inom algebra. Det tycks alltsÄ inte vara slumpmÀssiga fel som upptrÀder i övergÄngen mellan aritmetik och algebra utan de fel eleverna gör i algebra gÄr tydligt att hÀrleda till motsvarande fel inom aritmetiken.
Strukturerad intensivundervisning i aritmetik : - en studie med ett inkluderande perspektiv
Specialundervisning och nivÄgruppering i matematik har inte sÄ stor effekt (Bentley & Bentley, 2011; Giota & Emanuelsson, 2011) och vÄr skollag (2010:800) gör gÀllande att undervisningen ska ske inom klassens ram. Med detta som utgÄngspunkt designades denna studie. Studien genomfördes med 21 elever i Är tvÄ under nitton lektioner. Syftet var att se om intensivundervisning med hjÀlp av strukturerad undervisning kan ge effekt pÄ elevernas automatisering av additions och subtraktionstabellerna inom talomrÄde 0-20. Studien genomfördes som en experimentell design med fÀltexperiment och metoderna i studien var deltagande observation, fÀltanteckningar och diagnoser.
Prima eller Favorit? : En lÀromedelsanalys som undersöker aritmetik och algebra i lÀroböcker för Ärskurs 3.
Trends in International Mathematics (TIMSS) Àr en internationell studie som undersöker hur elever presterar i matematik och naturvetenskap i Ärskurs 4 och 8. Sedan första TIMSS undersökningen genomfördes Är 1995 har matematikresultatet för svenska elever i framförallt algebra sjunkit, jÀmfört med andra lÀnder som Àr med i undersökningen (Skolverket, 2012).Denna studies syfte Àr att undersöka förhÄllandet mellan aritmetik och algebrauppgifter i lÀromedel för Ärskurs 3. Studien har anvÀnt sig av tvÄ olika lÀromedelsserier, för att kunna genomföra studien behövdes ett utarbetat och trovÀrdigt analysverktyg som svarade pÄ studiens syfte. DÀrför anvÀnds Bernsteins (1990) begrepp klassifikation och ramar för att undersöka hur grÀnserna mellan de olika matematikomrÄdena aritmetik och algebra i matematiklÀromedel för Ärskurs 3 upprÀtthÄlls.Resultatet visar att de fyra olika analyserade lÀromedlen innehÄller vÀldigt fÄ uppgifter om algebra. Den ena lÀroboksserien har ett tydligt förhÄllande mellan aritmetik och algebrauppgifter, det vill sÀga att det finns en tydlig grÀns mellan matematikomrÄdena.
Lust att lÀra ? möjlighet att lyckas? En studie om Är 3 elevernas möjligheter nÄ mÄlen i matematik
Syfte:Undersökningen handlar om att ta reda pÄ om eleverna i Är 3 fÄr med sig goda grunder i aritmetik. Grunder som skall ge eleven möjlighet att framledes nÄ mÄlen för matematik i Är 9.Syftet Àr att kartlÀgga grunderna inom aritmetik för Är 3, samt undersöka vilka faktorer som styr och pÄverkar undervisningen. Med utgÄngspunkt i ovan nÀmnda, analysera om eleverna i Är 3 i en vÀstsvensk kommundel har rimliga förutsÀttningar att nÄ mÄlen för Är 3 i matematik inom omrÄdet aritmetik. Syfte leder fram till följande forskningsfrÄga:Har eleverna i Är 3 i en given vÀstsvensk kommundel, rimliga förutsÀttningar att nÄ mÄlen för Är 3 i matematik inom omrÄdet aritmetik, utifrÄn de ramar som pÄverkar undervisningen?Teori:Den teori som ligger till grund för kartlÀggningen Àr didaktisk Àmnesteori för matematik, vilken behandlas i litteraturgenomgÄngen.
En historisk analys av aritmetik i skolmatematiken
Syftet med uppsatsen har varit att studera om det som stod i Lgr62 gÀllande aritmetik ansÄgs som progressivt och nyskapande för sin tid eller om lÀroplanen bara bekrÀftade tidigare Äsikter som förekommit i dokument som fanns riktade mot folkskolan. Vidare var syftet Àven att bÀttre förstÄ vad Frits Wigforss i realiteten verkligen menade gÀllande aritmetikÀmnet i matematikundervisningen. Detta skulle inte bara ske genom övergripande resonemangen utan avsikten var att vi bÀttre skulle förstÄ vad han verkligen menade i sina lÀroböcker.VÄr huvudsakliga slutsats var att Lgr62 snarare bekrÀftade ett sÀtt att se pÄ skolmatematikens innehÄll och metodik som redan fanns Àn att lÀroplanen pÄbörjade en förÀndring. Vidare kom vi Àven fram till att Wigforss faktiskt kunde realisera sina tankar frÄn sin metodbok till skapandet av lÀroböckerna. .
Layout-generator för sifferseriell tvÄportsadaptor
Vid sifferseriell aritmetik anvÀnds ett antal parallella bitar för varje siffra. För att jÀmföra prestanda och effektförbrukning i förhÄllande till antalet bitar behövde Institutionen för systemteknik (ISY) en layout-generator för att enkelt kunna generera layout för en sifferseriell tvÄportsadaptor. Layouten skulle göras i 0.18 mikrometer process. Antalet inkommande databitar och antalet koefficientbitar skulle vara variabelt. Stor vikt lades vid planeringen av layouten för att genereringen av adaptorn skulle fungera smidigt oberoende av de variabla parametrarna.
Samband mellan lÀs- och skrivsvÄrigheter och svÄrigheter inom matematikens kunskapsomrÄden
Detta examensarbete Àr en kvantitativ studie av elever pÄ gymnasiet, Ärskurs 1, med mÄlet att ge blivande matematiklÀrare en bÀttre insikt i elevers svÄrigheter med Àmnet. Detta Àr gjort med hjÀlp av ett lÀs- och skrivtest och ett nationellt prov i matematik, kurs A. BÄde denna studie och tidigare studier visar att det finns ett samband mellan elevers lÀs- ochskrivsvÄrigheter och matematiksvÄrigheter. Men till skillnad frÄn tidigare studier sÄ Àrmatematiken i detta arbete indelad i kunskapsomrÄden, vilka Àr aritmetik, algebra, geometri och statistik.UtifrÄn dessa kunskapsomrÄden pekar arbetets resultat pÄ att eleverna har svÄrast för algebra och geometri, medan de har lÀttast för statistik. Ett resultat som Àven tidigare forskning pekar mot.
ALLT UNDER KONTROLL? En studie om hotuppfattningar och konspiratoriskt t?nkande
Konspirationsteorier ?r ett v?xande problem f?r demokratins vidmakth?llande och det finns
behov f?r en ?kad f?rst?else f?r under vilka omst?ndigheter konspiratoriskt t?nkande ?r starkt.
Tidigare forskning visar att hotuppfattning resulterar i subjektiva k?nslor av os?kerhet,
kontrollf?rlust och oro, som kan ligga till grund f?r konspiratoriskt t?nkande. Det finns en brist
p? empiriska studier av sambandet mellan hotuppfattning och konspiratoriskt t?nkande. Det
finns ocks? grund att tro att sambandet kan se olika ut beroende p? vilken typ av hotfull situation
det r?r sig om.
Samband mellan lÀs- och matematiksvÄrigheter - finns det och vilka skulle de kunna vara?
Syftet med denna undersökning Àr att genom en empirisk studie försöka att se om det finns korrelation mellan svÄrigheter med ordavkodning och svÄrigheter med grundlÀggande aritmetik. Det finns flera tÀnkbara samband mellan lÀssvÄrigheter och matematiksvÄrigheter enligt forskning. Aktuell forskning utgÄr frÄn flera pers- pektiv och forskarna Àr inte överens om nÄgra enkla och tydliga samband. VÄr undersökning omfattade en population pÄ sammanlagt 104 elever, 69 med svenska som modersmÄl och 35 med annat modersmÄl. Urvalet bestod av elever i Är 4 och Är 5 frÄn tvÄ skolor i tvÄ olika delar av Sverige.
L?rares befogenheter vid fysiska ingripanden: En r?ttsvetenskaplig studie av l?rares befogenheter att ingripa fysiskt mot elever i grundskolan enligt 5 kap. 6 ? skollagen ur ett arbetsmilj?r?ttsligt perspektiv
I uppsatsen analyseras grundskoll?rares befogenheter att ingripa fysiskt mot elever som p?verkar skolmilj?n negativt genom ordningsst?rande beteende. Utg?ngspunkten ?r den befogenhetsgivande best?mmelsen i 5 kap. 6 ? skollagen (2010:800).
Kliniska riktlinjer g?llande handl?ggning av urinretention postpartum - en granskning baserad p? kvalitetsgranskningsinstrumentet AGREE II
Bakgrund: En vanlig komplikation relaterat till graviditet och f?rlossning ?r urinretention.
Denna komplikation ?r ?verg?ende hos majoriteten av de som drabbats men ?r trots detta en
vanligt f?rekommande orsak till v?rdskada som kan orsakas av bristande riktlinjer. F?r att
minska risken f?r best?ende skador orsakade av urinretention postpartum kr?vs riktlinjer som
?r grundade i aktuell vetenskaplig evidens. I denna studie avser begreppet postpartum tiden upp
till en vecka efter f?rlossning.
Syfte: Syftet med studien ?r att systematisk bed?ma kvaliteten p? Sveriges
f?rlossningsklinikers riktlinjer g?llande urinretention postpartum.
Metod: Riktlinjer erh?lls fr?n totalt 36 av Sveriges 44 f?rlossningskliniker, totalt erh?lls 19
riktlinjer, d? vissa enheter anv?nde samma.
Mitt f?re detta underbara underliv - Kvinnors sexuella h?lsa efter f?rlossningsbristning
Bakgrund: Sexuell h?lsa ?r en grundl?ggande komponent f?r den upplevda h?lsan. En
f?rlossningsbristning drabbar majoriteten av alla kvinnor som f?der barn och har visat sig
kunna p?verka s?v?l kvinnans fysiska som psykiska h?lsa. I barnmorskans ansvarsomr?de
ing?r att fr?mja den sexuella h?lsan och att ta hand om kvinnan under graviditet, f?rlossning
och post partum.
Syfte: Syftet med denna systematiska litteratur?versikt var att belysa kvinnors sexuella h?lsa
efter bristning som uppst?tt i samband med vaginal f?rlossning.
Metod: En systematisk litteratur?versikt med integrativ design har utf?rts.
HJ?LP, JAG KAN INTE ANDAS! Sjuksk?terskans omv?rdnads?tg?rder vid andn?d hos patienter med hj?rtsvikt
Bakgrund: Att kunna andas ?r grundl?ggande f?r livet och k?nslan av att inte f? tillr?ckligt
med syre kan skapa r?dsla och obehag. Andn?d ?r ett symtom som ?ver h?lften av alla
patienter med hj?rtsvikt upplever och kan p?verka den drabbades vardag negativt och leda till
en s?mre h?lsa. Att f?rebygga oh?lsa, fr?mja h?lsa och bibeh?lla h?lsa och genom
omv?rdnads?tg?rder ?r ett grunduppdrag f?r sjuksk?terskan.